מה זה סטומה?

סטומה: הבנת היסודות והסתגלות לחיים עם סטומה

סטומה היא פתח שנוצר בגוף בניתוח המאפשר להסיט את הפסולת ממסלולה הרגיל ולצאת דרך פתח מלאכותי בבטן. הליך זה נחוץ לעתים קרובות עקב מצבים רפואיים או סיבוכים שונים. במאמר זה נחקור את היסודות של סטומה, המצבים שעלולים לדרוש ניתוח סטומה, סוגי ניתוחי סטומה שונים וטיפים לחיים עם סטומה.

סעיף 1: מה זה סטומה?

סטומה היא פתח שנוצר באמצעות ניתוח המאפשר לפסולת (שתן או צואה) לעקוף חלק פגום או חולה של מערכת העיכול או מערכת השתן. לאחר מכן נאספים הפסולת בשקית חיצונית הנקראת שקית סטומיה. המונח "סטומה" בא מהמילה היוונית ל"פה" או "פתיחה". ישנם סוגים שונים של סטומות, בהתאם למיקומן ולמטרתן, כולל קולוסטומיה, אילאוסטומיה ואורוסטומיה.

סעיף 2: מתי יש צורך בסטומה?

סטומה עשויה להיות נחוצה במצבים שונים, לרוב עקב מצבים רפואיים המשפיעים על תפקוד תקין של מערכת העיכול או השתן. כמה סיבות נפוצות לניתוח סטומה כוללות:

מחלות מעי דלקתיות (IBD): מצבים כמו מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית עשויים לדרוש סטומה אם תרופות וטיפולים אחרים אינם יעילים בניהול תסמינים או סיבוכים.

סרטן המעי: ייתכן שיהיה צורך בסטומה לאחר ניתוח להסרת חלק מהמעי המושפע מסרטן.

חסימת מעיים: במקרים של חסימה חמורה, עלולה להיווצר סטומה שתאפשר לפסולת לעקוף את האזור החסום.

דיברטיקוליטיס: דיברטיקוליטיס חמור או חוזר עלול לחייב סטומה כדי לספק הקלה ולמנוע סיבוכים.

סרטן שלפוחית השתן או שלפוחית ​​השתן נוירוגני: ייתכן שתידרש ניתוח אורוסטומי אם השלפוחית מוסרת עקב סרטן או אם היא אינה מתפקדת כראוי עקב נזק עצבי.

מומים מולדים: במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בסטומה עבור תינוקות שנולדו עם חריגות מולדות המשפיעות על מערכת העיכול או מערכת השתן.

סעיף 3: סוגי ניתוחי סטומה

ישנם מספר סוגים של ניתוחי סטומה, בהתאם למיקום ומטרת הסטומה:

קולוסטומיה: קולוסטומיה היא סטומה שנוצרת מהמעי הגס (מעי הגס) כדי להסיט את הצואה. זה מבוצע בדרך כלל כדי לעקוף חלק חולה או פגום של המעי הגס.

אילאוסטומיה: אילאוסטומיה היא סטומה שנוצרת מהמעי הדק (אילאום) כדי להסיט את הצואה. הליך זה מבוצע לעתים קרובות כאשר כל המעי הגס מוסר או שיש לעקוף אותו.

אורוסטומיה: אורוסטומיה היא סטומה שנוצרה כדי להסיט שתן מהכליות לכיס חיצוני, עוקף את שלפוחית השתן. זה נחוץ בדרך כלל כאשר שלפוחית השתן הוסרה או אינה מתפקדת כראוי.

סעיף 4: חיים עם סטומה

הסתגלות לחיים עם סטומה יכולה להיות מאתגרת אך ניתנת לניהול עם התמיכה וההכוונה הנכונות. הנה כמה טיפים לחיים עם סטומה:

טיפול בסטומה: למד כיצד לטפל בסטומה שלך ולשנות את שקית הסטומה שלך כראוי. זה כולל שמירה על הסטומה והעור שמסביב נקי ויבש כדי למנוע גירוי וזיהום.

דיאטה ותזונה: בעוד שאנשים רבים עם סטומה יכולים ליהנות מתזונה מגוונת, ייתכן שיהיה צורך בכמה התאמות. עבוד עם דיאטנית כדי לפתח תוכנית ארוחה מאוזנת העונה על הצרכים התזונתיים שלך וממזערת את הסיכון לבעיות הקשורות לסטומה, כגון חסימות או גזים מוגזמים.

אהבת? אפשר לשתף!

אולי יעניין אותך

יש לך שאלה?

מה זה?

דילוג לתוכן